Elasticita poptávky se vyjadřuje jako poměr procentních změn v objemu poptávaného zboží k procentním změnám cen… Pokud před sebou zrovna nemáte několik grafů elasticity poptávky, nebo pokud se ekonomikou nezabýváte, tato definice Vám toho mnoho neprozradí, a proto jsme tady my, abychom Vám tento pojem objasnili.
Pokud odbornou definici zjednodušíme a zkusíme jí převést do reálného života, znělo by vysvětlení asi takto: „Elasticita poptávky vyjadřuje, jak moc lidé reagují na změnu ceny určitého produktu.“ Pokud tedy každý týden nakupujeme například chléb a jeho cena se změní, naše reakce (a ostatních spotřebitelů také) odhalí, jak moc je poptávka po tomto chlebu elastická.
Pokud bychom se snažili elasticitu vypočítat, porovnávaly bychom jednoduše procento, o které se změnil zájem zákazníků a procento, o které byla cena snížena, nebo zvýšena. Pokud bychom potom tato dvě procenta porovnali, získáme již vcelku jasnou představu o elasticitě poptávky. Tato představa může odpovídat několika druhům elasticity, které jsou jasně určené, ale my si vysvětlíme jen základní dva typy, které můžeme v běžném životě rozlišit.
Jedná se o poptávku neelastickou, kdy procentní změna ceny vyvolává, menší než procentní změnu poptávaného množství zboží. Pokud tuto definici opět převedeme do situace v reálném životě, můžeme jako zboží s neelastickou poptávkou shledat právě onen zmiňovaný chléb, nebo jiné zboží denní potřeby. Tyto druhy zboží, budou spotřebiteli nakupovány za jakýchkoliv cen, protože je jich potřeba. Naopak u zboží s elastickou poptávkou, (kde procentní změna ceny vyvolá větší, než procentní změnu poptávaného množství) se bude objem množství vždy měnit v závislosti na cenně. Většinou se jedná o produkty doplňkové, které nepotřebujeme nutně k přežívání. Jsou to například služby cestovních kanceláří, luxusní zboží, šperky atd. Pokud tedy jejich cena stoupne, spotřebitel se zamyslí nad tím, jestli zboží skutečně koupí a na změnu ceny zareaguje.
Vybavujete si nějaký produkt, který byste kupovali, i kdyby se jeho cena dvojnásobně snížila, nebo naopak produkt, který byste za jinou cenu v životě nekoupili?